Tuesday, June 2, 2020

Hati Penyayang Tanpa Batasan

Sekarang kita ada hubungan darah dengan ibu bapa kita. Perhatian dan kasih sayang mereka alur terhadap kita tidak dapat dibayangkan. Apabila kita menderita kesakitan atau musibah, mereka lebih sedih daripada mereka sendiri yang mengalami  hal tersebut. Sebenarnya, ini merupakan hutang yang saling merugikan pada hidup lalu. Keadaan yang sebaliknya berlaku bagi orang-orang yang kini menjadi musuh kami. Tidak ada musuh pun pada hidup lalu yang tidak menjadi ibu bapa kami. Pada masa ini, walaupun mereka menganggap satu sama lain sebagai musuh yang tidak dapat didamaikan, mereka tidak semestinya berbahaya bagi diri sendiri; walaupun mereka menganggap pihak lain sebagai musuh, pihak lain tidak menganggap mereka sebagai musuh, bahkan jika pihak lain menganggap mereka sebagai musuh, pihak lain tidak bermampuan untuk menyakiti mereka. Lebih jauh lagi, kita juga boleh bergantung kepada sebab rungutan musuh untuk meningkatkan reputasi dalam hidup ini untuk sementara waktu dan menukar hubungan permusuhan ini kepada sesuatu yang baik dengan daya Dharma yang mulia. Dari segi lain, jika anda mengatakan sesuatu yang lembut, maka tidak sukar untuk menukarkannya kepada orang yang disayangi. Sebaliknya, orang-orang yang kini saudara dan rakan juga boleh menipu dan bahkan mengancam ibu bapa mereka. Ada pula kes, iaitu seseorang berpakat dengan musuh untuk merampas harta benda pihak diri. Sekiranya hubungan antara anak dan ibu bapa harmoni, jadi,  ketika anak menderita, ibu bapa lebih sedih daripada anak dalam kejadian itu. Untuk menanggung dosa-dosa  saudara-mara, rakan, dan cucu, mereka mesti dimasukkan ke dalam neraka pada hidup kemudian. Walaupun mereka berharap dapat membetulkan kesalahan dalam hati mereka dengan pengajaran suci, mereka sering terseret oleh penglibatan mereka, seperti  ibu bapa enggan melepaskan anak dan cucu mereka, dan anak-anak mereka tidak dapat meninggalkan ibu bapa mereka. Dari segi ini, saudara-mara lebih berbahaya daripada musuh.

Fikirkan dan gambarkan prinsip yang tersebut di atas. Pertama sekali, gunakan pelbagai kaedah untuk berusaha supaya tidak marah kepada mereka yang sangat menjengkelkan dan tidak menabur rasa benci kepada mereka, melakukan segala yang mungkin untuk memupuk rasa senang diri, dan berhati-hati supaya dapat memandang mereka sebagai individu yang bersifat neutral dan tidak berbahaya. Seterusnya, marilah kita berfikir lagi. Orang-orang yang bersifat neutral ini telah menjadi ibu bapa kami berkali-kali sepanjang putaran hidup. Mereka adalah seperti ibu bapa kami pada hidup ini. Sebelum kami boleh menghulur kasih sayang yang kami hulur kepada ibu bapa hidup ini, kami harus mempraktis berulang kali supaya melahirkan rasa kasih sayang. Pada akhirnya, sama ada orang yang dikasihi, musuh, atau orang bersifat neutral, kami boleh menaruh rasa sayang terhadap mereka, dengan tidak ada perbezaan daripada ibu bapa pada hidup ini. Sebelum kasih sayang ataupun rasa metta yang saksama ini dilahirkan, kami mesti memerhatikan and mempraktis berulang kali. Sekiranya keadaan tersebut itu tidak tercapai, tidak ada rasa metta atau rasa jijik dilahirkan, ini hanya keadaan yang tawar hati sahaja. Ini disebut kemendungan yang tidak menguntungkan dan tidak berbahaya, dan itu tidak setaraf dengan ‘hati penyayang tanpa batasan’. Kasih tanpa batasan yang sebenar adalah seperti pemberian dewa-dewi. Contohnya, ketika dewa-dewi melayan tetamu atau memberi hadiah, mereka tidak ada membeza antara orang yang mulia atau rendah hati, kuat atau lemah, berbudi pekerti atau tua. Dengan cara yang sama, kita harus menyayangi semua makhluk hidup secara saksama, dan memupuk minda kita sendiri berulang-ulang sebelum mencapai rasa sayang yang kekal.


No comments:

教育网络化

  自 2020 年 2 月起,全球各地因新冠疫情而进入戒备,居家令和保持社交距离变成新常态。幸运的是,自千禧年起,互联网在全世界普及化,生活的种种都借助网络化之便而换了形式,比如电子购物,在网上缴交水电费,电子图书馆,电子商务等等。 3G, 4G 乃至 5G 电讯网络之崛起,更...