Tuesday, May 26, 2020

Kitab Sebab Akibat Siri I


1. Hayat seseorang agak pendek  dan sentiasa menghidapi sakit, sebabnya ialah hidup sebelum hayat ini banyak membunuh.

Terdapat bayi yang meninggal dunia sebaik saja dilahirkan, bukan sahaja pada hidup ini, malahan berlanjutan selama beberapa kitaran hidup; ataupun bayi menghidapi penyakit yang sukar dirawat serta mengalami kesusahan sepanjang hidup. Sebabnya ialah hidup sebelum hayat ini banyak mengancam nyawa orang lain.

Selepas kita mengetahui sebab-akibat kelakuan membunuh atau mengancam nyawa orang lain, jadi,  apabila kita menghidapi penyakit, selain mendapat rawatan, kita juga harus sentiasa menyesal terhadap segala kelakuan yang kita lakukan pada hidup sebelum hayat ini, memutuskan niat dan kelakuan membunuh, dan sentiasa melakukan sesuatu yang baik, seperti memlepaskan haiwan (burung, ikan dan lain-lain).

2.       Seseorang akan sentiasa miskin. Dia mungkin memiliki sedikit harta benda, tetapi  hartanya tetap akan dirampas atau ditukar milik, atau dipaksa berkongsi  harta dengan orang lain. Ataupun dia kenampakan kaya, tetapi harta benda yang  dimilikinya sebenarnya agak sedikit. Terdapat orang yang bekerja keras, memiliki harta tetapi masih  tidak dapat menikmati hasil kerjanya. Adapun yang mengumpul harta sepanjang hayat, tetapi  selepas  suatu ketika, harta hilang akibat kemalangan. Dalam banyak kes, seseorang memiliki harta secara haram, beruntung secara tidak bermoral, pada mulanya kelihatan banyak  harta, tetapi akan mengalami balasan daripada karma buruknya, iaitu menemui pelbagai kegagalan, dan menjadi semakin miskin. Semua yang disebutkan di atas merupakan  akibat mengambil harta orang lain secara tidak bermoral, kedekut ataupun jarang menderma.

Adapun orang yang memiliki harta berbilion-bilion, dia masih tidak berasa tenang hati dan berpuas hati. Jutawan seperti  ini tidak pandai berbuat baik dengan harta yang dimiliki, atau menderma wang dengan hati yang ikhlas, hati mereka lebih rendah daripada orang miskin yang sentiasa berpuas hati dengan keadaan sedia ada. Sebenarnya, mereka sedang mengalami kelaparan (salah satu alam dari enam alam utama dalam kitab buddhisme).    

3.       Seseorang akan memiliki pasangan yang hodoh atau malas akibat daripada salah laku seks.
Pasangan suami isteri tidak sudi menanggung tanggungjawab untuk keluarga, tidak suci hati dalam kehidupan keluarga, sentiasa bergaduh dan bermusuhan serta tidak menghargai sumbangan.  Kesemua perbuatan di atas ialah akibat daripada salah laku seks. Oleh sebab itu, suami isteri tidak seharusnya saling membenci. Kita harus menyedari bahawa kesemua ini merupakan karma daripada hidup sebelum hayat ini. Jadi, kita  harus bersabar.

Pada zaman ini, banyak keluarga berdepan dengan situasi, seperti berselisihan faham, tidak mendidik anak dengan sempurna lalu menyebabkan banyak masalah sosial. Dari segi karma, jika kebanyakan orang tidak melanggar pantang seks jahat , banyak masalah keluarga dan sosial dapat diselesaikan. Renpoche Danba berkata: ”Hubungan antara suami isteri tidak kekal untuk selama-lamanya, masa bersama-sama terhad pada hayat ini. Hubungan pasangan suami isteri ibarat pasar raya, ia akan bersurai apabila tibanya masa. Jadi,  janganlah bergaduh sesama suami isteri.”

4.       Seseorang sentiasa difitnah ataupun ditipu pada hidup ini.  Hai ini berikutan seseorang berkelakuan suka cakap bukan-bukan pada hidup sebelum hayat ini.
Ada orang yang tidak melakukan apa-apa kesalahan, tetapi sentiasa disyaki dan difitnah, tidak melanggar peraturan tetapi dituduh sehingga ditipu apabila membeli sesuatu. Kesemua ini berikutan seseorang suka bercakap bukan-bukan pada hidup sebelum hayat ini. Apabila mereka menghadapi kesusahan , mereka seharusnya menyesal apabila salah cakap, tidak tersinggung perasaan atau benci akan penipu. Pada hakikatnya, perbuatan ini boleh membersihkan karma buruk yang pernah dilakukan dan seseorang harus berasa senang hati kerana penipu atau penuduh telah menghapuskan ketamakan yang ada pada diri sendiri, membuka jalan supaya kita meneruskan perjalanan dalam proses penyermpurnaan diri. Hal ini mungkin kedengaran pelik, tetapi penipu and penuduh sebenarnya  telah membina jasa baik kita.

5.       Ketidaktenteraman antara pasangan suami isteri, pergaduhan dan kebencian antara saudara mara dan rakan-rakan ialah akibat daripada salah laku mencetus keterasingan pada hidup sebelum ini.

Murid-murid tidak mendengar atau mematuhi arahan guru-guru tertentu, rakyat tidak menghormati  pemimpin tertentu dan pekerja berkelakuan tidak baik terhadap  tauke tertentu. Keadaan seperti  pertengkaran antara ahli-ahli, orang bawahan tidak melaksanakan tugasan yang ringan sahaja, sampailah pemimpin marah, barulah mereka bergerak dengan hati tidak sudi. Keadaan ini berlaku kerana orang atasan mencetuskan keterasingan pada hidup sebelum ini. Apabila orang atasan menghadapi keadaan ini, mereka harus menyesal tentang perbuatannya  pada hidup sebelum hayat ini  dan berusaha untuk menghilangkan percanggahan antara ahli-ahli.

6.       Ada orang yang sentiasa mendengar suara yang tidak merdu  ataupun diri menjadi punca pertengkaran orang lain. Sebabnya ialah seseorang tidak bertutur dengan sempurna.  Dalam erti perkataan lain, mulut jahat pada hidup sebelum hayat ini.
Karma mulut jahat adalah sangat berat.  Kata orang Tibet: “Kata bukan senjata, tetapi boleh menikam hati seseorang.”  “Mulut jahat, sentiasa berdampingan kebencian, terutamanya terhadap guru dan pemimpin, balasan salah laku ini tidak dapat dihuraikan, sampailah satu situasi akan menyebabkan kesukaran untuk melepaskan diri daripada kesengsaraan.
Terdapatnya banyak kes untuk salah laku jenis ini dalam kitab Buddhisme.

7.       Kata orang yang sentiasa bercakap senang pada hidup sebelum ini dan menjadi tidak berwibawa pada hidup ini, tidak dapat bertutur dengan fasih, dan tidak mudah memperoleh kepercayaan dan mendapat kehormatan daripada orang lain. Walaupun kata seseorang itu adalah benar, tetapi orang lain tetap tidak mempercayainya. Oleh hal  sedemikian,  apabila bercakap dengan orang lain, pertuturannya adalah lemah and tidak diambil berat.

8.       Sesuatu yang dikehendaki sukar dipenuhi, sebaliknya seseorang itu  sentiasa menemui sesuatu yang tidak dikehendaki.  Semua ini ni merupakan karma  akibat ketamakan.

9.       Orang yang sentiasa berniat jahat terhadap orang lain akan sentiasa berasa takut dan risau. Pada masa yang sama, mereka senang disakiti oleh orang lain.
10.   Orang yang berfikiran jahat sentiasa keliru terhadap perkara  yang dilakukan oleh sendiri, dan selalu mempengaruhi orang lain dengan mengelirukan orang lain. Jadi, dia tidak dapat mengenal pasti perkara yang baik daripada buruk dan sentiasa diganggu oleh penjahat.

Selain itu, salah laku yang berkaitan dengan keangkuhan akan menarik karma yang mudah dibuli. Orang yang sentiasa menaruh iri hati terhadap orang lain akan menerima balasan yang sama. Semua ini merupakan kekekalan prinsip sebab-akibat. 
~Dipetik daripada KItab Maha Sempurna (Tibet)

No comments:

教育网络化

  自 2020 年 2 月起,全球各地因新冠疫情而进入戒备,居家令和保持社交距离变成新常态。幸运的是,自千禧年起,互联网在全世界普及化,生活的种种都借助网络化之便而换了形式,比如电子购物,在网上缴交水电费,电子图书馆,电子商务等等。 3G, 4G 乃至 5G 电讯网络之崛起,更...