Sekarang
kita ada hubungan darah dengan ibu bapa kita. Perhatian dan kasih sayang mereka
alur terhadap kita tidak dapat dibayangkan. Apabila kita menderita kesakitan
atau musibah, mereka lebih sedih daripada mereka sendiri yang mengalami hal tersebut. Sebenarnya, ini merupakan hutang
yang saling merugikan pada hidup lalu. Keadaan yang sebaliknya berlaku bagi
orang-orang yang kini menjadi musuh kami. Tidak ada musuh pun pada hidup lalu
yang tidak menjadi ibu bapa kami. Pada masa ini, walaupun mereka menganggap
satu sama lain sebagai musuh yang tidak dapat didamaikan, mereka tidak semestinya
berbahaya bagi diri sendiri; walaupun mereka menganggap pihak lain sebagai
musuh, pihak lain tidak menganggap mereka sebagai musuh, bahkan jika pihak lain
menganggap mereka sebagai musuh, pihak lain tidak bermampuan untuk menyakiti
mereka. Lebih jauh lagi, kita juga boleh bergantung kepada sebab rungutan musuh
untuk meningkatkan reputasi dalam hidup ini untuk sementara waktu dan menukar
hubungan permusuhan ini kepada sesuatu yang baik dengan daya Dharma yang mulia.
Dari segi lain, jika anda mengatakan sesuatu yang lembut, maka tidak sukar
untuk menukarkannya kepada orang yang disayangi. Sebaliknya, orang-orang yang
kini saudara dan rakan juga boleh menipu dan bahkan mengancam ibu bapa mereka. Ada
pula kes, iaitu seseorang berpakat dengan musuh untuk merampas harta benda pihak
diri. Sekiranya hubungan antara anak dan ibu bapa harmoni, jadi, ketika anak menderita, ibu bapa lebih sedih
daripada anak dalam kejadian itu. Untuk menanggung dosa-dosa saudara-mara, rakan, dan cucu, mereka mesti
dimasukkan ke dalam neraka pada hidup kemudian. Walaupun mereka berharap dapat membetulkan
kesalahan dalam hati mereka dengan pengajaran suci, mereka sering terseret oleh
penglibatan mereka, seperti ibu bapa enggan
melepaskan anak dan cucu mereka, dan anak-anak mereka tidak dapat meninggalkan
ibu bapa mereka. Dari segi ini, saudara-mara lebih berbahaya daripada musuh.
Fikirkan dan gambarkan prinsip yang tersebut di atas.
Pertama sekali, gunakan pelbagai kaedah untuk berusaha supaya tidak marah
kepada mereka yang sangat menjengkelkan dan tidak menabur rasa benci kepada
mereka, melakukan segala yang mungkin untuk memupuk rasa senang diri, dan
berhati-hati supaya dapat memandang mereka sebagai individu yang bersifat neutral
dan tidak berbahaya. Seterusnya, marilah kita berfikir lagi. Orang-orang yang bersifat
neutral ini telah menjadi ibu bapa kami berkali-kali sepanjang putaran hidup.
Mereka adalah seperti ibu bapa kami pada hidup ini. Sebelum kami boleh
menghulur kasih sayang yang kami hulur kepada ibu bapa hidup ini, kami harus mempraktis
berulang kali supaya melahirkan rasa kasih sayang. Pada akhirnya, sama ada
orang yang dikasihi, musuh, atau orang bersifat neutral, kami boleh menaruh
rasa sayang terhadap mereka, dengan tidak ada perbezaan daripada ibu bapa pada
hidup ini. Sebelum kasih sayang ataupun rasa metta yang saksama ini dilahirkan,
kami mesti memerhatikan and mempraktis berulang kali. Sekiranya keadaan tersebut
itu tidak tercapai, tidak ada rasa metta atau rasa jijik dilahirkan, ini hanya
keadaan yang tawar hati sahaja. Ini disebut kemendungan yang tidak
menguntungkan dan tidak berbahaya, dan itu tidak setaraf dengan ‘hati penyayang
tanpa batasan’. Kasih tanpa batasan yang sebenar adalah seperti pemberian dewa-dewi.
Contohnya, ketika dewa-dewi melayan tetamu atau memberi hadiah, mereka tidak
ada membeza antara orang yang mulia atau rendah hati, kuat atau lemah, berbudi
pekerti atau tua. Dengan cara yang sama, kita harus menyayangi semua makhluk
hidup secara saksama, dan memupuk minda kita sendiri berulang-ulang sebelum mencapai
rasa sayang yang kekal.
No comments:
Post a Comment